האם חתול וכלב שגרים באותו בית יכולים להיות חברים?

יש אנשים של כלבים ויש אנשים של חתולים, יש בתים עם כלבים ויש בתים עם חתולים.
ומה אם אלו שאוהבים את שניהם ורוצים לגדל כלב וחתול? האם זה אפשרי?

🐾 התשובה היא שזה אפשרי בהחלט!

כלב וחתול יכולים להסתדר מצוין ביניהם. לכל חיה יש אופי שונה, חשוב להכיר אותו ולהתחשב בו ואז החתול והכלב לא רק שלא יהיו אויבים אלא יכולים להיות חברים ממש.

יחד עם זאת הרבה פעמים קורה המצב שהכלב והחתול לא מסתדרים טוב באותו הבית. בחלק גדול מהמקרים הטעות נעשתה בשלבים הראשונים של ההכרות ביניהם.

לפניכם מדריך ליצירת הקשר הראשוני, שזהו השלב החשוב ביותר שיקבע את מערכת היחסים ואת שלום הבית בהמשך הדרך:

1.  לחתול ולכלב צרכים שונים

זו צריכה להיות נקודת המוצא, חשוב להבין שכל אחד מהם, כלב וחתול, זקוקים לדברים שונים, יחס אישי ולדאוג לספק את הצרכים שלהם בצורה מלאה כדי שבעל החיים ירגיש ביטחון בסביבתו. (התנדבויות עם בעלי חיים)

כלב וחתול יושבים על ספה

2. לחתול יש צרכים בסיסיים שבלעדיהם הוא לא ירגיש בטוח:

להגיע למקומות גבוהים

יש לאפשר לחתול לשבת במקומות שאליהם הכלב לא יכול להגיע, כגון – על המזנון, הארון או על השולחן.

אם יש אפשרות, כדאי לאפשר לו מקומות שהוא יוכל לטפס אליהם, למשל לבנות "מגדל חתולים" ממדפים ריקים, קופסא שתהיה ממוקמת במקום גבוה וכו' ששם החתול יוכל לשבת ולישון בביטחון.

הצורך בפרטיות

צריך לאפשר לו אזור פרטי ושקט שבו החתול יאכל וישתה בלי הפרעה. מקמו את השירותים (ארגז החול) כך שיהיו נפרדים ממקום הפעילות והרביצה של הכלב ושאר בני הבית.

את פינת האוכל אפשר למקם במרפסת סגורה או על גבי שולחן. את ארגז החול אפשר למקם בפינת החדר מאחורי מחיצה, בשירותים של האנשים או במרפסת. לפעמים דווקא ארגז סגור או מקום מגודר יגרמו לחתול להילחץ כי הוא לא יוכל לראות את הכלב מתקרב אז שימו לב לתגובות שלו ואם יש צורך נסו מקום אחר.

יש חתולים שמעדיפים ארגז סגור ויש חתולים שמעדיפים ארגז פתוח, תנסו את שתי האפשרויות במקומות שונים ותראו במה הוא יעדיף להשתמש.

העשרה מנטלית

כלב ספניאל מסתכל על חתול שחורחתולים רבים זקוקים לפעילות דמוית צייד שגם מספקת פריקת מרץ. שחקו עם החתול בצעצועים מתאימים לפחות פעם ביום, במקום מופרד מהכלב.

החתול יקבל תשומת לב שהוא זקוק לה, יפרוק את המרץ והמתח שהצטבר לאורך היום עקב האינטראקציה עם הכלב. שמחקים מתאימים הם למשל חוטים או חבלים שמזיזים אותם כמו נחש על הרצפה, עכבר צעצוע שאפשר לרדוף אחריו, מקל ארוך עם חוט וכדור קטן מחובר אליו בצורת חכה.

אם החתול לחוץ וחושש בגלל נוכחות הכלב, הוא עלול לשבת כל היום באותו מקום, וחוסר הפעילות ממש לא בריא לו!

 

3. תקשורת כלבית

שפת הגוף של הכלב וההתנהגות שלו יכולים לעזור לכם להבין האם הכלב שלכם מתרגש מעצם הנוכחות של החתול, האם הוא רוצה לשחק איתו ולהיות חבר שלו, או שהחתול מאיים עליו והכלב רוצה לגרש אותו מהטריטוריה שלו?

אם תבינו את מה בכלב מאותת לכם, תוכלו להגיב ולפעול בהתאם.

פנסיון ביתי לכלבים בשרון

4. תקשורת חתולית

באותה המידה חשוב להבין גם את שפת הגוף של החתולים – מה תחושתו של החתול לגבי הכלב ומה הוא מרגיש ורוצה שיקרה?

שפת הגוף של החתולים ושל הכלבים שונות מאוד.

לפעמים נדמה לנו שהחתול רגוע כי הוא נשאר במקומו, אבל למעשה הוא לחוץ ועומד לתקוף, לשרוט או לנשוך. אם תלמדו להבין את שפת הגוף של החתול, תצליחו למנוע הרבה בעיות התנהגות ועימותים.

כדי ללמוד להבין את החתול והכלב אפשר להתייעץ עם בעלי מקצוע (מומחים להתנהגות כלבים וחתולים) או לחפש סרטונים ביו טיוב, בנוסף ישנם ספרים רבים בנושא.

חתולים מלווים את בני האדם אלפי שנים, יחד עם זאת הם הרבה יותר דומים לחתול הבר הלא מבויית מאשר כל כלב דומה לזאב. עוד על הקשר המיוחד בין חתולים לבני אדם – בכתבה

 

5. שלבי ההתרגלות ההדדית

הדרגתיות – כל הכנסת דייר חדש לבית חייבת להתבצע לאט ובהדרגה. כאשר בעל חיים חדש מגיע לבית, יש להתחיל בהפרדה מוחלטת כדי שהקיים לא יאיים על החדש. כאשר מגיע כלב חדש לבית, בהתחלה הוא יהיה סגור בחדר נפרד ואילו החתול שכבר רגיל יהיה חופשי בשאר האזורים למשך שבוע לפחות, או להיפך כאשר נכנס חתול בוגר חדש.

במהלך השבוע הראשון הזה עושים החלפת ריחות פאסיבית – תנו להם להריח אחד את השני מבעד לדלת מפרידה. שימו במיטה של כל אחד מהם מגבת קטנה, ולאחר שישנו עליה למשך יממה, החליפו בין המגבות.

לאחר שבוע, אפשר להתחיל להפגיש אותם אחד עם השני בהדרגה ובהשגחה צמודה.

כלב גדול מסתכל על חתול קטן

6. מפגשים ראשונים

הפעמים של ההכרות הישירה הראשונים צריכים להיות מבוקרים ובטיחותיים לשני הצדדים. יש לתפוס את הכלב ברצועה, ולשמור אותו במרחק שבו החתול ירגיש בטוח. בהתחלה אל תתנו לכלב להתקרב אל החתול מעבר למה שהוא מוכן ולהפחיד אותו.

אל תאלצו אותם להתקרב מעבר למה שהם מעוניינים, זה בסדר גם אם המפגשים הראשונים ייערכו משני קצוות החדר.

למרחק יש חשיבות: החששן יותר משניהם, הוא זה שיקבע את הקרבה. תשמרו על אווירה רגועה, תאפשרו מספיק זמן ואל תדחקו בהם. כדי לעודד את אפשר להשתמש בחטיפים.

 

7. המשך ההסתגלות

תהליך ההכרות הסתגלות צריך להיות נעים לכולם, וזאת האחריות שלכם!

אל תכפו עליהם קרבה או דברים שלא נעימים להם. אל תרימו את החתול, אל תצעקו על הכלב ואל תענישו אותם אם הם לא מוכנים.

אפשר בשלב ההתרגלות להאכיל את החתול בקערה על גבי שולחן ולכלב לתת חטיפים או עצם בצד השני של החדר. ככה ששניהם יתחילו להתרגל לנוכחות של בעל חיים נוסף בחדר שאינו מפריע לפעילות שלהם.

אפשר להרגיל את הכלב בעזרת חטיף, לשכב או לשבת ברוגע בכל פעם שהוא יראה את החתול ולא ייצא למרדף אחריו.

כדי למנוע לחץ מיותר, יש לתת לשניהם זמן שבו הם מופרדים בחלקים שונים של הבית. במשך כל תהליך ההסתגלות רצוי לסגור את החתול בחדר נפרד במשך רוב היום, ולאפשר לו להסתובב בחופשיות בכל הבית בזמן שהכלב יהיה בטיול ארוך או סגור בחדר השינה.

 

8. אם בכל זאת זה לא הצליח

אם היחסים לא משתפרים, אחרי שעשיתם הכל, יש אפילו החמרה או התדרדרות, פנו בהקדם ליועץ התנהגותי של חתולים שהוא גם מאלף כלבים (יש רבים כאלו היום), שיעזרו. ככל שתקדימו, תוכלו למנוע בעיות בעתיד וכאמור זה המפתח לחיים משותפים שמחים ורגועים.

 

עוד כתבות בבלוג "יוצאים מהקופסא"

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות