סקר טבע עירוני, תגליות מפתיעות מתחת לאף

טבע עירוני - יש חיה כזאת

טבע ועיר הם כבר לא שני עולמות נפרדים. ככל שהערים גדלות והמרחב הטבעי מצטמצם, אנחנו פוגשים יותר ויותר בעלי חיים שפעם היו מתרחקים מבני אדם ומישובים.

לפעמים בעלי החיים נמצאים בתוך מובלעות דמויות טבע כמו פארקים, שמורות עירוניות או בריכות חורף ולפעמים הם מוצאים מזון ומקלט ממש בין בניינים ורחובות.

 חלק מהאזורי הטבע העירוני הם מובלעות כלואות בתוך סביבה בנויה. בלעדיהם הערים היו גם משעממות וגם חסרות מארג אקולוגי חיוני.

עצים בוגרים וגדולים או קבוצות של עצים ושיחים יכולים להיות בסיס לקיום של חרקים, ציפורים ובעלי חיים. לחילופין, גם שאריות אנושיות, זבל נגיש או אוכל שמיועד לחתולים גם הם יכולים למשוך חיות בר. תנסו לחשוב איזה מהם מכיל מערכת אקולוגית יותר בריאה וערכית…

* לקרוא ולהכיר מקרוב איזה מיני בעלי חיים וציפורים נפוצים בעיר. 

צילום של תן זהוב בפארק הירקון. חיות בר מגיעות מהטבע אל הערים והפארקים לחפש שאריות של אוכל. בתי גידול וסביבה אקולוגית חדשה

מהו סקר טבע עירוני, מי צריך אותו ולמה?

אם כבר הבנו שיש לנו טבע עירוני אז יש גם מי שרוצים ללמוד איזה סוג טבע זה, מה הוא מכיל ואיך אפשר לשמור עליו.

אולי תופתעו לדעת שאפילו בעיר מאוכלסת כמו רמת גן (בה נערך סקר טבע ראשון בישראל ב-2008) נמצאו 60 מיני ציפורים ואילו בהרצליה תועדו מעל 200 מיני בעלי חיים (סקר משנת 2018).

החברה להגנת הטבע, המשרד לאיכות הסביבה, ולפעמים גם רשויות מקומיות וגופים נוספים יוזמים סקרי טבע עירוניים. הסקרים מתבצעים ע"י אקולוגים, זואולוגים ואגרונומים בשטחי השיפוט המוניציפליים. בסיום הסקר, הנתונים מתפרסמים והמידע מונגש לציבור ולמקבלי ההחלטות על מנת להיעזר בו לתכנון עירוני בר-קיימא.

אירוס ארץ ישראלי פורח במקומות רבים בארץ. עיריות יוזמות סקרים עירוניים בשיתוף החברה להגנת הטבע לטובת תכנון עירוני בר קיימא
טשטוש גבולות, חיות "עירוניות" פצועות מטופלות בבתי חולים לחיות בר. צולם בעמותת: אביהוא שרווד - למען חיות הבר
טשטוש גבולות: חיות "עירוניות" פצועות מטופלות בבתי חולים לחיות בר. צולם בעמותה "למען חיות הבר"

סקר טבע עירוני בוחן את המצב הקיים של החי והצומח מבחינת איתור, אפיון, סיווג ומיפוי. מתוך ממצאי הסקר אפשר לקבל החלטות על האופן בו ניתן לשמר חלקים חיוניים ולמתן את השפעת העיור למען הקהילה, חינוך סביבתי ורווחת הציבור.
כמובן שנדרש גורם מקצועי (אקולוג עירוני) ורצון מצד הרשויות המקומיות כדי להטמיע את השמירה על ערכי הטבע שנמצאו ותועדו בסקר.

אחת התוצאות הרצויות היא למשל העדפה של נטיעת צמחיה טבעית אופיינית לאזור שתעודד גם ציפורים מקומיות, פרפרים ובעלי חיים במקום צמחי נוי מיובאים ודשא.

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע מסביר:

"לפני שהתחילו לעשות סקרי טבע בערים לא הייתה דרך לדעת מה קורה בשטח ואיפה יש טבע ייחודי שצריך לשמור עליו. כמו שיש מידע על קווי חשמל וביוב כך העיריה צריכה מידע על הטבע בתחומה ואז אפשר יהיה לעשות תכנון עירוני שמצמצם את הפגיעה.

חשוב לציין שהמידע לא מבטיח את השמירה על הטבע, אבל לפחות חייבים לקחת בחשבון ולהצדיק כשיש פגיעה. העיריה יכולה לגבש מדיניות והציבור גם יכול לדעת איפה נמצאים אתרי טבע חשובים.

למשל בת"א, פ"ת והרצליה העיריות בחרו לשלב את הטבע במרחב בעירוני ולייצר "חוסן עירוני" – שעוזר להתמודד עם שינויי אקלים, הצפות, זיהומים ועוד. גם בתקופת הקורונה ראינו שתושבים שהייתה להם גישה למרחבים ירוקים התמודדו עם המשבר בצורה יותר טובה."

מפת אתרי טבע בעקבות סקר עירוני של עירית הרצליה בשיתוף החברה להגנת הטבע לטובת תכנון עירוני בר קיימא
דוגמא: תוצאות סקר טבע עירוני שנערך בהרצליה בשנת 2018

דוגמאות וסוגים של סקרי טבע

  1. סקר שמתעד את המצב הקיים
    סקר טבע יכול "להנציח את הרגע", כלומר לזהות, לתאר ולהנגיש מידע לגבי המצוי בשטח בנקודת זמן בו הוא נערך. למשל סקר הטבע שנערך בהרצליה ב 2018.
  2. סקר שמטרתו לעזור בתכנון עתידי
    זהו סקר טבע מקיף שכולל גם מסקנות והמלצות לגבי אפשרויות פיתוח, שימור, טיפוח וניהול תשתיות ומערכות טבעיות לצד הבניה וההתחדשות העירונית. לדוגמא: סקר טבע עירוני שנעשה בנתניה. קישור לסקר טבע בנתניה.
  3. סקר אקולוגי לפני פינוי בינוי והתחדשות עירונית
    חיוני לבצע סקר עירוני טרם הריסה בפרויקטים של התחדשות עירונית. בעלי החיים שמתגוררים בתוך ובין הבניינים לא מודעים לסכנה ובניגוד למה שחושבים, כאשר מתחילה ההמולה ורעש הטרקטורים, רובם לא בורחים אלא דווקא נכנסים לתוך מקומות מחבוא שמתחת למבנים שנהרסים. למידע נוסף – קהילה למען הטבע
  4. מדע אזרחי
    מגמה חדשה בביצוע סקרי טבע בשיתוף הקהילה במטרה לקרב את התושבים לטבע ובצידה גם תועלות נוספות – לכתבה טבע ומדע אזרחי

כמה מסקרי הטבע שנערכו במקומות שונים

סקר טבע להוכחת צורך בפרוזדור אקולוגי
סקר אקולוגי לתכנון וניהול מסדרון אקולוגי בין הרי יתיר לרמת מדבר יהודה – מטרת הסקר להציג את הערך הגבוה והחשיבות של המסדרון האקולוגי שכולל בעלי חיים וצמחים נדירים ואת החשיבות שבשמירתו מפיתוח.

סקר טבע עירוני בתל אביב
סקר טבע עירוני נערך בתל אביב בשנת 2012 והיווה בסיס לתכנית המתאר של העיר. נמצאו בו 51 אתרי טבע ו31 אתרים נקודתיים. תכנית האב של הטבע העירוני נועדה לשימור, טיפוח או שחזור ערכי טבע בעיר וככלי עזר בתכנון הפיתוח העירוני.

בעיר יש הרבה מיני בעלי חיים, ציפורים וצמחים מוגנים שאסור לפגוע בהם. זיקיות, עטלפים, קיפודים, צבים
עטלף אוכל חרקים מסוגל לתפוס מאות יתושים בדקה. עטלפים הם מין מוגן בארץ
עטלפי חרקים נפוצים בעיר, כל אחד טורף מאות יתושים וחרקים אחרים בכל לילה

סקר טבע עירוני בירושלים 
סקר הטבע העירוני של ירושלים הושלם ב-2010 ובו נסרקו 151 אתרי טבע ברחבי העיר. לכל אחד מהם הוכנה כרטיסיה מפורטת שכוללת רשימות מינים, תמונות וממצאים. הסקר הוא בסיס לפיתוח עתידי לשימושם של מתכננים, מקבלי החלטות, אנשי חינוך והציבור הרחב.

סקר עצים בפתח תקוה
בשנת 2022 החלה עיריית פתח תקוה לבצע סקר עצים מקיף. כל עץ יקבל ברקוד מיוחד והעיריה תוכל לעקוב אחר מצבו הבריאותי, להבין איפה יש לטעת עצים נוספים ולמנוע מפגעים פוטנציאליים מבעוד מועד.

מה קורה בעיר שלי?

את מפת סקרי הטבע העירוניים ואת הסיכומים תוכלו למצוא באתר של החברה להגנת הטבע. הסקרים מתפרסמים גם באתרי העיריות והמועצות המקומיות. לסקרים באתר החברה להגנת הטבע

בתור ציבור ותושבים – מתפקידנו לדרוש להתחשב בממצאים של סקר טבע עירוני לפני כל החלטה תכנונית ופיתוחית, ואם אין סקר, יש לדרוש מהרשויות לבצע אותו.

איך עושים סקר טבע עירוני

ביצוע סקר מעמיק דורשת לפחות שנה וחצי עד שנתיים, כדי להקיף את כל עונות השנה. לפעמים בתוך עיר או אפילו שכונה אחת אפשר למצוא מספר בתי גידול שונים, למשל חולות, חמרה ובריכת חורף שכל אחד מהם מאכלס מינים שונים.

אז איך עושים סקר עירוני כאשר בעלי החיים לא ממהרים לבוא ולהירשם אצל הסוקר והציפורים משנות את מקומן ללא הרף?

חיות בעיר, איפה יש קיני ציפורים בבניינים ישנים
ציפורים ובעלי חיים גרים בתוך חורים בקירות ומתחת לבניינים ומנסים להסתתר בהם כאשר הבנין נהרס
  1. תצפיות: במקומות ושעות מוגדרים מראש.
  2. עקבות בעלי חיים: באזור הנבדק מציבים פלטות מיוחדות וכאשר חיה דורכת על הפלטה היא משאירה טביעת רגל ייחודית. לאחר זמן מה חוזרים לשטח ומזהים את בעלי החיים לפי העקבות.
  3. צלילים וקולות: זיהוי מיני עטלפים בעזרת מכשיר מיוחד שמאפשר לשמוע ולזהות את הצלילים העל קוליים שהם משמיעים, זיהוי ציפורים על פי שירתן.
  4. דיווחי תושבים: עדויות וצילומים שמגיעים מתושבים ואזרחים במסגרת פרויקטים של "מדע אזרחי"
  5. אסף בן דוד, אקולוג וגשש שעורך סקרי טבע עירוניים מסביר: "יש לנו אמצעים שונים לזיהוי כמעט כל חיה, יש גם אמצעים טכנולוגיים למשל מצלמות שביל, מקלטים אקוסטיים ועוד אמצעים רבים נוספים"
התנדבות עם בעלי חיים: סקר טבע עוזר לשמור על החי והטבע. קהילה למען הטבע - מתנדבים מצילים בעלי חיים באתרי התחדשות עירונית בהרצליה

איסוף וזיהוי עקבות בעלי חיים על גבי הפלטות שמוחבאות במקומות בהם סביר שאותם בעלי החיים יעברו.

לפי העקבות היה פה קיפוד מצוי. גם קיפודי חולות נמצאים לפעמים בערים וכמובן חתולים

בימים אלו נערכות הכנות לפרויקט פינוי התחדשות עירונית גדול בשכונת ויצמן בהרצליה.
אם אתם תושבי האזור, בואו לקחת חלק בסקר טבע של שכונת וייצמן המתחדשת כדי לזהות מיני בעלי חיים ולעזור להציל אותם לפני ההריסה. הפעילות היא יוזמה של ה"קהילה למען הטבע" וחב' אזורים יזמי פרויקט התחדשות עירונית.
הצלת בעלי חיים בפינוי בינוי פרויקט הגפן בהרצליה.

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות