חלק א' – שדרות, נתיבות, המלצות לטיול בדרום הירוק של ישראל

הצבעים של הדרום – דרום אדום, ירוק, צהוב וכחול. שפע פינות חמד שכיף לבקר, כל מה שחם וגם המלצות ומסלולי טיול.
בלוגרים יוצאים מהקופסא לעוטף עזה.
לכל התמונות של – דרום ירוק

בשביל תושבי המרכז וצפון הארץ הרצועה שגובלת עם עזה מצטיירת כמשהו שרואים בחדשות הפחות נעימות, ולא ממש ברור מה כבר יש לתושבי האזור לחפש שם.

אחרי שביליתי יומיים קצרים מידי ומלאי חוויות עם אנשים מקסימים שממש מאוהבים ברצועת האדמה היפיפייה שלהם, שהם הפכו אותה לא רק לבית אלא גם לשפע של פינות חמד מיוחדות שלמרות המצב הביטחוני המשתנה תדיר, נפלא לבקר ולהתארח בהן.

אז אם אתם מחפשים מקומות לטייל בשבת, או מקומות לטייל בדרום לכמה ימים, תמצאו פה כמה המלצות לטיולים מיוחדים שחבל מאוד לפספס אם אתם מגיעים לסביבה.

שיטה מכחילה, צומחת לצידי הדרכיםהשיטה המכחילה

עוד בדרך התפלאנו משיחי ה"שיטה המכחילה" (Acacia saligna), שיח שכולם מכירים בזכות הפרחים הצהובים שלו. שיחים אלו הובאו לארץ ע"י הבריטים מאוסטרליה ונשתלו לצידי הדרכים כדי שילחמו בנדידת החולות לצד האקליפטוסים שהיו אמורים ליבש את הביצות.

בתור צמח לא מקומי השיטה המכחילה (או שמא הצהובה?) הסתגלה בצורה מדהימה ואפילו תפסה הרבה יותר שטח ממה שנועד לה, על חשבון הצמחיה המקומית. קק"ל ניסו להילחם בהם במגוון דרכים  – שריפה, קוטלנים כימיים, כיסוי בניילון עוד, אבל בינתיים השיטה משגשגת ואנחנו נהנים מהפריחה.

עוד כתבות על קיימות במרכז ורוח התנדבותית בישראל

שדרות – נוף עזה – גבעת קובי

אי אפשר לבקר בדרום בלי תצפית על העיר עזה. היא נפרשת ממש לפנינו מגבעת קובי שלצד שכונת וילות חדשה. רק במרחק 2.8 ק"מ!דרום ישראל, נוף עזה

רבים מהתושבים התחילו כסטודנטים במכללת ספיר וסתם מבקרים שבאו לתקופות קצרות, אבל נשבו בקסם המיוחד שיש בשדרות ולא רצו או יכלו לעזוב. כשמטיילים בשדרות ובסביבתה מתחילים להבין קצת את סוד הקסם הזה.

טיול דרום הארץ עיתונאים, נוף עזה

שדרות היא עיר מלאת חיים, תנופת בניה, מסעדות, בתי קפה, פאבים עם מרכז מסחרי נעים ופעיל.

ומה עושים עם הילדים? יש מקומות בילוי חיצוניים – אגם סירות וגינות. יש גם משחקיה ענקית ומאובזרת וסגורה ובה אזור ממוגן מרכזי שיהיה קל ונח להיכנס אליו במקרה אזעקה.

הרושם הכללי הוא של מקום אופטימי ומוסיקלי. רוב הכיכרות בעיר מעוצבות בדמויות פסלים של נגנים, עבודתו של אמן פסל מקומי. מכאן יצאו להקות וזמרים מוכרים  – קובי עוז \ טיפקס, יורם חזן \ כנסית השכל, שמעון אדף \ האצולה ועוד רבים.טיול דרום הארץ פסל מוסיקלי שדרות

שדרות – קפה גותה

קפה גותה בשדרות זהו בית קפה חברתי – המקום להפסקת קפה ונשנוש בוקר ראשון. בית הקפה מנוהל ע"י עמותת גוונים שמרכזה בשדרות והיא מפעילה מרכזי תעסוקה שונים בכל הארץ.

טיול דרום הארץ בית קפה בשדרות

העמותה משלבת אנשים בוגרים ובני נוער עם מוגבלויות, טראומות ובעיות פסיכולוגיות שונות ונותנת להם הזדמנות וכלים להשתלב בכלל האוכלוסיה.טיול דרום הארץ קפה גוטה

בית הקפה גם מארח הופעות אומנים ותערוכות, בזמן הביקור למשל היתה תערוכת ציורים כמחווה ובהשראת אריק איינשטיין.

קפה גותה (כשר למהדרין): הדגל 4 שדרות, 08-6515761

פרויקט הרוקמות, שדרות

פרויקט שקם לו במרכז הקהילתי "עצמאות" בשכונה שמכילה עולים חדשים וחדשים פחות מכל העולם, החל מברית המועצות ועד אתיופיה.טיול דרום הארץ , רוקמות בשדירות

הפרויקט נועד במקור להכיר לדור הצעיר שנולד בארץ את הריקמה האתיופית המסורתית ועל הדרך לספק תעסוקה ומסגרת למפגש לנשות השכונה. עם הזמן גדל והתפתח פרויקט "הרוקמות" וכיום הוא מהווה מסגרת למפגש של מבקרים וקבוצות שונות עם התרבות, הרקמה והאוכל האתיופי. כאן אפשר:

  • לשמוע את סיפור הקהילה האתיופית בליווי סרטון, אירוח מסורתי ושיחה אמיתית
  • להשתתף בסדנא ללימוד סודות הרקמה האתיופיתטיול דרום הארץ אוכל אתיופי
  • סדנת ריקוד אתיופי – לומדים את צעדי הריקוד על רקע המוסיקה המסורתית
  • לקנות אביזרים שונים, תיקים, תכשיטים, מפות ועוד, המקושטים ברקמה מסורתית ולתמוך בקהילה המקומית

"אני שמחה להיות בפרויקט, זו הזדמנות לצאת מהבית. מפיג את הבדידות, אנחנו מכינים את כל האוכל בצורה מסורתית בלי ספרים ומרשמים כתובים" – נאנו חסן אחת מהנשים ששותפות בפרויקט הרוקמות.

הרוקמות: לתיאום והזמנות. צלה לוי 050-7211948, טלי אנגדיה 052-5526365

טיול דרום הארץ מרכז קהילתי אתיופי

שדרות – גן המשאלות וקבוצת "תרבוש"

גן המשאלות הוא גן משחקים מעותר בזחלי ענק מקסימים שבמקרה גם מהווים מרחב מוגן בעת הצורך.

טיול דרום הארץ פארק שעשועים בשדרות

בגן פגשנו את תמר קפסוטו מקבוצת תרבוש שהגיעה במקור מרמת גן, באה לבקר בשדרות ונשארה לגור בה. תמר חלקה איתנו את החוויה וההרגשה הביתית שהיא מצאה בשדרות יותר מאשר בכל מקום אחר.

תרבוש היא קבוצה של זמרים ויוצרי מוסיקה מעוטף עזה\ישראל ששמו למטרה לאסוף חומרים שמביאים את ההרגשות של התושבים ולהעבירם לשאר הארץ ולעולם. בימים אלו יצא לאור הספר "עיר חמה", השירים ששמענו מפי תמר הם חלק מהפרויקט.

טיול דרום הארץ "תרבוש" תרבות שדרות

תרבוש בשדרות: 054-973-2129 ובפייסבוק

שדרות – מרכז כוריאוגרפיה ותנועה "אדמה"

טיול דרום הארץ רקדנית "אדמה"

המרכז שעבר לפני מספר שנים ממצפה רמון לשדרות, משלב לימודי מחול מקצועיים ברמה גבוהה לצד סדנאות וחוגי ריקוד לאוכלוסיה המקומית. בשיתןף עם מכללת ספיר ניתן כיום להשלים פה תואר ראשון בכוריאוגרפיה ומחול.

טיול דרום הארץ רקדנים

יש מופעים לקהל הרחב – יש לבדוק ולהירשם מראש, ויש גם פסטיבלים בפסח ואירועים אחרים.טיול דרום הארץ רקדנית

מרכז התנועה שדרות אדמה: הפלמח 11, 08-659-5190

הצד הקולינרי – מסעדת "פסטה וזהו" וסיורי אוכל בשדרות

המסעדה פסטה וזהו יושבת במתחם הפאבים של שדרות, כל הפסטות תוצרת בית, האוכל טעים מאוד, טרי ואסתטי.

טיול דרום הארץ "פסטה וזהו" שדרות

פסטה וזהו: ההסתדרות 12 08-633-3789טיול דרום הארץ מסעדה איטלקית בשדרות

 

"טעמים וסיפורים" – סיורי אוכל

סיורי אוכל בשדרות שמעביר ראובן פילו (גם הוא התחיל את דרכו בסיורי שוק מחנה יהודה ונסחף לשדרות) עוברים בין 6-7 תחנות בעיר וכוללים גם טעימות מהאוכל וגם סיפורים מקומיים. למשל הסיפור על מאפית חורי שהיא המאפיה שמספקת לחם להרבה מהמפעלים והישובים של האזור. כאשר נפל טיל בדיוק על מצבור הגז של המאפיה הם לא רצו להשאיר את הלקוחות רעבים וגייסו את כל המאפיות הקטנות בסביבה כדי לעזור וכך הצליחו לספק את הסחורה.

לתיאום סיורי אוכל: 052-6987555

 

המשך הסיור: נתיבות – סיפורים וקדושים

נתיבות היא עיר באווירה של מסורת, סיפורי קדושים שכולם כאן מכירים בעל פה וכמובן קברי צדיקים שכנראה שאין מי שלא שמע עליהם.

יצאנו לסיור לפנות לילה בנתיבות בהדרכתו של יורם טויטו, מדריך שמלמד גם מדריכי טיולים ואין פה אבן שהוא לא מכיר את סיפורה.טיול דרום הארץ מדריך סיור נתיבות

את הסיור מתחילים עם כוסית ערק ורקע מקומי על המסורת והקדושים הרבנים מטוניס. רבי אלפסי שתפס אריה במדבר ורכב עליו תוך שהוא משתמש בנחשים כמושכות הוא גיבור מקומי מוכר.

במרכז העיר ניצבת אנדרטה ל-22 ילדים שהיו אמורים לעלות לארץ מטוניס אחרי מלחמת העולם השניה. בדרך היו אמורים לשהות תקופת זמן בנורבגיה כדי לנוח ולהתחזק, אבל המטוס נפל, ורק ילד אחד נותר בחיים בקור הנורבגי אחרי 23 ימים עד שמצאו את שרידי המטוס.

טיול דרום הארץ גל-עד בנתיבות

לפי התקן צריכה להיות מיגונית כל 30 מטר, אז למה אנחנו בכל זאת לא רואים אותן? כי באזורי המגורים כל בית מצויד במיגונית משלו, וכשיש אזעקת צבע אדום, כל הדלתות נפתחות וכל מי שנמצא בחוץ מוזמן להיכנס לבית הקרוב ביותר ולשהות עם הדיירים.

 טיול דרום הארץ נתיבות אבוחצירא

הסיור עובר דרך תחנות רבות ושונות ברחבי העיר העתיקה והחדשה, ומסתיים, איך לא, בקברי הצדיקים שם אפשר גם להדליק נר, וגם להביע משאלות. תקבלו גם עלון עם המלצות לאורח חיים ראוי כפרשנת גדולי רביה של נתיבות

אלון של קברי צדיקים, נתיבות

יוקם טויטו: 052-3927060

טיול דרום הארץ קבר בבא סלי

להמשך הכתבה: חלק ב' – סיור באשקלון

כאן – גלריה: כל התמונות מהסיור

הסיור בדרום הארץ, עוטף עזה נערך ע"י איגוד כותבי הבלוגים של ישראל (אכב"י ) ובשיתוף משרד התיירות.
פירוט כל מי שלקחו חלק בארגון וההדרכה – בסוף החלק ב' של הכתבה.
גלית קידר, דן בירן – ראשי איגוד הבלוגרים

 

המלצות נוספות לטיולים תמצאו בכתבות: המלצות לטיול במרכז-עמק חפר, מסלול טיול בין חדרה לכרמל.

עוד כתבות בבלוג "יוצאים מהקופסא"

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות