החיים עצמם. עד כמה זה קורה באמת?

אנחנו אוהבים טכנולוגיה.
היא מאפשרת לנו חיים יותר טובים ויותר נוחים. רשתות מידע מתקדמות משתמשות בבינה מלאכותית מתקדמת כדי שיהיה לנו יותר קל ונוח לדבר ולהתעדכן עם חברים קרובים ורחוקים.

בואו ותנסו לנחש איזה חלק מהדעות ומהחלטות שלנו מגיעות מהעולם ה"אמיתי" לעומת תפיסות עולם שמעוצבת מתוך דעות "יד שניה" שראינו על גבי מסכים כל שהם? או, בניסוח אחר, עד כמה אנחנו קרובים לעולם המטריקס*?
– ( 8% ? 26% ? 74.6%?)

למעשה הרשתות האלו כל כך חכמות שהן מכירות אותנו יותר טוב מאשר האנשים הכי קרובים אלינו. הן מלוות אותנו באימיילים בעבודה, בהודעות צ'אט ווידאו עם חברים ומשפחה, בפוסטים ולייקים, בנסיעה ממקום למקום והן אף פעם לא עייפות או עסוקות מכדי להזכיר למי יש יום הולדת היום, איזה כיף היה בחופשה לפני שנתיים, ומה לראות בטיול במרכז בשבת.

תמונות טיולים בעולם מוצגים ברשת חברתית

הרשת, או יותר נכון הבינה המלאכותית שמנהלת אותה, גם תשים לב ולעולם לא תשכח האם אתם מעדיפים כתבות ארוכות או קצרות, איזה גוון מדויק של כחול שמיים או צבע עיניים גורם לכם לשים לב, האם אתם אנשי בוקר או לילה, מה או מי יגרום לכם רק לסמן לייק ולמי או מה תגיבו.

המבחר אינסופי ואתם תקבלו יותר ויותר מהדברים בדיוק כמו שאתם אוהבים, וזה ממש מרגש וכיף, כל תיוג ולייק גורם לתגובה חיובית קטנה במוח, ומה כבר יכול להיות רע בסרטון של שלושים שניות על כלבים וקקטוסים, או טיולים מיוחדים בעולם?

זה כמעט ברמה של קסם טכנולוגי. בזמן שאתם מתרכזים בידיים של הקוסם, הקלף שבחרתם נעלם, הארנב יוצא מכובע שהיה ריק לפני רגע, ובסמרטפונים שלנו מופיעים דברים חדשים כל הזמן.

קסם עם קלפים. קלפים מופיעים ונעלמים

אנחנו רודפים אחרי לייקים, תגובות ועוקבים כי ככה המוח האנושי בנוי.

מאחורי הקלעים, כל נגיעה ואפילו מבט מרוכז במסך מספקים עוד ביט של מידע לרשת שתביא לנו עוד ועוד בדיוק מאותם הדברים שאנחנו אוהבים יותר ויותר כל הזמן, ואז … הופ! כמה שזה קל להגיש לכם מוצר או דעה בדיוק במקום, בזמן ובצורה כמו שאתם אוהבים כך שלא תוכלו לסרב לו.

בפועל, כל משתמש הוא בסך הכול יחידת מוצר רווחי עבור האינטליגנציה המלאכותית ששולטת בכל. הזמן שלנו ותחומי העניין הם חומר גלם שאנחנו מספקים בחינם כדי שימכרו אותם למרבה במחיר.

במטריקס של פייק ניוז נראה התמכרות למסכים, טכנולוגית מעקב, איבוד פרטיות, זיופי בחירות, מסכי עשן

לא סתם אנחנו נקראים משתמשים – users, מונח שמגיע לעולם של תוכנה ואפליקציות שלקוח מסביבה של סחר בסמים קשים.

בשני התחומים המטרה היא ליצור תלות בחומר שיהיה קשה מאוד לניתוק.
בדומה לסמים, טכנולוגית המידע מספקת לנו תחושה טובה זמנית שמחליפה בצורה מלאכותית את מה שבני אדם אמורים להפיק באופן טבעי מאינטראקציה עם אנשים אחרים והקהילה.

בדומה לסמים, ניסיון פתאומי להתנתק מהרשתות עלול לגרום לתופעות גמילה כמו דיכאון, ירידת ערך עצמי ובידוד חברתי. במהלך השימוש נוצרת דרישה למינונים גדולים יותר. בני נוער שגדלו בסביבת מסכים בגיל בו מתעצבת האישיות והתפיסה העצמית נמצאים במצב רגיש ובעייתי במיוחד.

הדרך להשגת המטרה מעודדת תופעות כמו הקצנה, תרבות צריכה, קיטוב, פערים חברתיים, תחרותיות וחוסר סבלנות. הבינה המלאכותית שמנתחת ומגישה לנו את התכנים הכי עסיסיים לטעמנו האישי, תוך אלפית השניה, בכלל לא מודעת לבעייתיות.

כמה אנשים משתמשים ברשתות חברתיות. הכי הרבה פייסבוק יוטיוב אינסטגרם
באילו רשתות חברתיות תמצאו הכי הרבה אנשים (2018)

 

את התוכנה לא מעניין אם מה שהיא מפיצה זה פייק ניוז, ומה יקרה מחוץ לעולם הוירטואלי, מה שקובע זה שמידע יותר עסיסי וקיצוני יתפוס אותנו ליד המסך וייתן הזדמנות להציג עוד פרסום או תשדיר.

כל אדם הוא שונה ומיוחד, ולכן כל אחד יקבל נתח שונה מה"מציאות" שמותאמת לאישיות והתגובות שלו בדיוק. וככל שהמציאות שתוצג תהיה יותר קיצונית, היא תעורר יותר תגובה, וכך עדיף.

כמה דוגמאות בהן העולם הוירטואלי גרם לתהודות רחבות בעולם האמיתי:

  • לפחות 50 הרוגים במהומות בהודו בין מוסלמים להינדים בפברואר 2020. עקב הסתה ברשתות החברתיות המהומות השתנו ממוקד מקומי לפריסה ארצית.
  • ארה"ב, יוני 2020 – מעל 75,000 איש השתתפו בהפגנות ומעשי ביזה במחאה על הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן, עשרות אלפים נפצעו, אלפים נעצרו. המהומות החלו כמחאה מקומית והתפשטו עקב הפצת סרטון ליותר מ-200 ערים.
  • תנועת MeToo מעלה לתודעה עולמית ומחוללת תמורה במקומות עבודה ביחס לניצול ואפלית נשים (יש גם השפעה חיובית!). ע"י סיפורים אישיים של נשים שהסכימו לחשוף ולספר חוויות אישיות קשות שעברו.
  • ווטסאפ חסמה יותר מ-400,000 חשבונות שהפיצו מסרים במטרה להשפיע על תוצאות בחירות לנשיאות בברזיל 2019
  • ב 2018 מארק צוקרברג נקנס ב-5 מילארד דולר בגלל ניצול לרעה של מידע פרטי של משתמשי פייסבוק למטרות שונות, בין היתר: השפעה על מערכות בחירות בארצות הברית, מהומות במיינמר, בחירות בספרד, בבריטניה ומכירת מידע לצרכי ריגול לרוסיה (פרשת קיימביג' אנליטיקה). שימוע נוסף נערך למייסד פייסבוק** בקונגרס באוקטובר 2019.
במהומות שהתלקחו ברחבי ארה"ב לקחו חלק מעל 70,000 אנשים
במחאה על רציחתו של פלויד התלקחו מהומות בכל רחבי ארה"ב

 

מהומות ברחבי הודו בין מוסלמים להינדים
מלחמות רחוב ברחבי הודו על רקע דתי


אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

ספויילר – גם אם אתם מבינים את התופעה, אתם עדיין מושפעים

הטכנולוגיה לא תיעלם, וגם אם נכבה את הנייד, לא נצליח לברוח מהמציאות. כל עוד המודל העסקי מאחורי טכנולוגית המידע שואף למקסום רווחים כיעד ראשי, המציאות רק תלך ותוקצן עד להרס טוטאלי.

אבל, האם אפשר לכפות על חברות הענק שמנהלות את החיים שלנו ערכים אחרים?

יש מצב שזה יכול להיות תלוי בנו, כי בסופו של דבר אנחנו המוצר הכי רווחי שלהן.

בשלב הזה אתם בטח שואלים את עצמכם.. אוקיי, אז מה כבר אפשר לעשות, הרי גם אם בכוונה אשנה את ההתנהגות והתגובות שלי, הרי הבינה המלאכותית שמאחורי הרשת, תלמד מיד מה השתנה ותתאים את עצמה מחדש..

רשתות חברתיות אוהבות להזכיר לנו את החופשות שלנו
רשתות חברתיות אוהבות להזכיר לנו זכרונות נעימים כדי לייצר הרגשה טובה


למזלנו, אנחנו גם המוצר וגם הצרכן המממן, ואם נבחר נכון את הערכים שלנו, עם כמה טיפים ועצות פשוטות, נוכל להפעיל את המערכת לטובתנו:

  • לפייסבוק, יש כבר היום אפשרות למדידה ואפילו הגבלת שימוש ליום. אתם יכולים לקבוע איזה פרסומות תקבלו. התקינו אפליקציות למגבלת זמן בטלפון או בתוכנה ממכרת אחרת.
  • תבדקו מה אתם קונים, מעבר למחיר ולמוצר – מאיפה הוא בא ואם היה מישהו שנוצל כדי לייצר אותו.
  • תהיו סובלניים לדעות שונות. מאוד ייתכן שהבנאדם שמולכם לא לגמרי מנוול או טיפש.. אולי הוא פשוט קיבל מידע שונה משלכם.
  • אל תיגררו לבזבוז זמן כי מציעים לכם עוד ועוד תוכן "דומה למה שאהבת". שימו גבולות.
  • אל תסמכו על מקור מידע אחד כשאתם באים לקבל החלטות חשובות, תמיד עדיף לקבל תמונה רחבה וחוות דעת נוספת.
  • תעדיפו קניה של מוצר מקומי, או חנות מקומית. ביצי חופש על פני ביצים מכלובי סוללה, תשתפו פוסטים של סיפורי הצלחה, נתינה, התנדבות ומעשים טובים ולא של הרס ורוע, תחסמו שיימינג מכל סוג.
  • ברגע שההעדפה הצרכנית משתנה, האלגוריתם ישתנה איתה, ובגדול. פשוט כי ככה הוא בנוי!

 

פייסבוק מאפשר לנו לדעת וגם להגביל את משך הזמן שאנו מחוברים אליו
לאחרונה, פייסבוק מאפשר לנו לדעת וגם להגביל את משך הזמן שאנו מחוברים אליו

 

הערות:

* 0 – מצב שבו אנו יכולים לוודא בכל העובדות בעצמנו או עם קרובים אלינו. למשל מזג אויר, מצב כלכלי של המשפחה, מחירי מוצרים ושירותים וכו'.
100 – זהו מצב שבו כל המידע שלנו לגבי מה שקורה מתקבל דרך אמצעים אלקטרוניים – בגרסה הקיצונית כמו בסרט "מטריקס" בו כל חווית המציאות מיוצרת ומושתלת במוח ע"י שתלים חושיים מלאכותיים.

** "..צוקרברג ספג מטחים של ביקורת גם בנושאים כמו ניצול ילדים בפייסבוק, חסימת תחרות, פרסום ממוקד, התערבות בבחירות ותת-ייצוג של נשים ומיעוטים בחברה. "אתה לא עוזר לעניים, אלא לסוחרי סמים", הטיח בו חבר קונגרס…"  – מתוך כתבה ( Ynet 29.10.19)

 

 

יוצאים מהקופסא – בלוג חברתי רלוונטי עם חשיבה יצירתית, טיפים לחיים וראיה הוליסטית לחיים יותר טובים

 

 

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות