טיול בסלוניקי – יוון, המלצות לטיול וחוויה כבעלת מוגבלות

טיול בצפון יוון – מאותגרת הליכה בסלוניקי Thessaloniki.

למי שמתכננים לבקר ביוון, ומתלבטים מתי ולאן, תוכלו למצוא כאן המלצה חמה מאוד לטיול בעיר שהיא מרכז למסלולי טבע מהמדהימים שיש ושווה ביקור כשלעצמה של כמה ימים לפחות.

חוץ מההמלצות לטיול בסלוניקי עבורי הטיול הזה היה חוויה אישית מורכבת, בהיותי "מאותגרת הליכה" זמנית עקב תאונה שקרתה לי ממש בבוקר שלפני הטיסה.

טיולים בצפון יוון – האולימפוס, וריה, אגם קטריני, חלקידיקי ועוד – לכל הפרטים וההמלצות לטיול

המגדל הלבן, סלוניקי תיירות

לא כאן המקום להיכנס לפרטים של התאונה עצמה, אבל כתוצאה, נזקקתי לקביים למשך תקופה של כמה שבועות, כדי לנוע ממקום למקום, כל עליה או ירידת מדרגות היו פרויקט מאתגר וכל זה בצירוף כאבים ושרירי ידיים תפוסים בגלל צורת תנועה שלא הייתי רגילה אליה.
באותו זמן בערך לפני שנה השתתפתי במירוץ הלילה של תל אביב למרחק של 10 ק"מ ועכשיו קצב החיים פתאום נהיה יותר מוגבל ואיטי.

מתוך החלטה אישית לראות את ה"מגבלה" כ"חוויה" ניצלתי את החופשה שכבר הייתה מתוכננת ומאורגנת כדי לעשות דברים אחרת ולהוריד קצב כל עוד אפשר לבצע את רוב הדברים מבלי לשנות תכניות, רק בצורה יותר רגועה.

בהזדמנות זאת למדתי על בשרי כיצד הסביבה מקבלת אנשים שקשה להם לעמוד בתור ומדרגות הן משימה מורכבת עבורם.
וכך יצא שבבוקר הטיסה הצטיידתי בקביים ובשעת הצהריים יצאתי לנתב"ג בטיסה לסלוניקי, יוון.

אני צריכה לציין שהופתעתי ממש, ככל שזה נוגע לסידורי עליה למטוס, בידוק בטחוני ואפילו הקופה בדיוטי פרי, אני חייבת לציין לטובה את היחס האדיב והמקדם שקיבלתי לכל אורך הדרך וזה כולל קידום בתור, מעברים מיוחדים עד למטוס עצמו ואפילו ליווי אישי למעלית נחים מיוחדת.

הכותבת עם קביים בטיול בחו"ל

אפילו החברה למסע, מירלה דה-ליאון הופתעה מרמת הנכונות לסייע של הסביבה. כמובן גם למירלה היה חלק חשוב ביכולת שלי ליהנות ולמצות ככל הניתן את אפשרויות הטיול בעיר, החיים שלה היו יותר קשים מהבחינה של לסחוב דברים ולחפש דרכים בלי עליות, ירידות ומדרגות, אבל נוחים יותר כי הלכנו בקצב רגוע בלי מאמצים ובלי לעלות לכל גבעה ונקודת תצפית אפשרית.

יוון, סלוניקי ואתונה בפרט הן ממלכות של בתי קפה וסוגי קפה מיוחדים. כל המידע על הקפה היווני, איך מזמינים ואיפה שותים אותו – בכתבה על הקפה ביוון

ריכוז טיפים מיוחדים איך לחסוך כסף בטיול לחו"ל?

בין המקומות שלא תרצו לפספס בצפון יוון

המנזרים התלויים של מטאורה (Meteora), מצובו (Metsovo), חצי האי חלדקיקי (בעונה Haldakiki), מפלי אדסה (Edessa)
כולם במרחק שעות ספורות של נסיעה מסלוניקי, ואפשר להקדיש להם בין 3-4 ימים ועד כמה שבועות ואף יותר.
למי שאוהבים טבע, בעלי חיים וצפרות – כדאי לבקר באגם קרקיני (Kerkini lake), ובשמורת לגונה קלהארי.

אולי יעניין אתכם מסלול טיול והמלצות בלפלנד, פינלנד

אז עכשיו מה ואיפה בסלוניקי?

סלוניקי  (Thessaloniki ) היא עיר מאוד נוחה לביקור, הכל קרוב, האנשים נחמדים והאוכל מעולה.

סלוניקי היא העיר השניה בגודלה ביוון, המרכז קטן יחסים והכל בו קרוב. אפשר להתנייד בקלות ברגל או בתחבורה מקומית (האפליקציה moovit הישראלית עובדת כאן מעולה).

סביב העיר יש הרים ומסלולי טיול מהממים ולכן הרבה פעמים סלוניקי משמשת לעצירה ובסיס יציאה למסלולים בצפון יוון. התושבים כאן מאוד אדיבים ונחמדים, האוכל טעים, השתיה זורמת יחד עם המוסיקה ולגמרי שווה להקדיש לה כמה ימים לפחות.

איך מגיעים משדה התעופה בסלוניקי למרכז העיר

תחבורה ציבורית: קו אוטובוס סדיר יוצא כל חצי שעה משדה התעופה ועובר לכל אורך מרכז העיר וחזרה ובנוסף יש תחבורה ציבורית נוחה לכל מקום. בעיר עצמה יש מצוקת חניה ולכן אין שום צורך וטעם לשכור רכב כדי לטייל בעיר.
מס' האוטובוס – 1X ביום או 1N בלילה. שימו לב שכרטיסי האוטובוס הרגילים בעיר לא תקפים לנסיעה לשדה וצריך לקנות כרטיס מיוחד (אפשר לקנות על האוטובוס במטבעות של יורו או שני יורו)

למלונות הגדולים יש שאטלים ובנוסף כמובן יש שירות מוניות מתחנה בשדה במחירים קבועים.

נוף טיילת בסלוניקי

סלוניקי Thessaloniki התמצאות בעיר

מרכז העיר מתבסס על שלושה מוקדים עיקריים:

  • כיכר אריסטוטאלוס Aristotelous Square , למרות השם המטעה, מדובר על אזור שלם שמתחיל ליד הים ונמשך עד לתחילת האתר Roman Agora, שבו חנויות תיירים, מסעדות ומלונות יוקרה.
  • אזור לדדיקה Ladadika, לדדיקה היא מוקד חיי הלילה, גם של היוונים בעיר, מקומיים ותיירים משאר חלקי יוון. כאן תמצאו שפע מקומות בילוי לכל שעות היממה ומבחר מלונות. לדדיקה נמצאת במרחק הליכה קצר מהכיכר.
  • המגדל הלבן White Tower, אתר היסטורי נמצא על הטיילת וגם הוא מהווה נקודת עניין וממנו יוצאות הפלגות שונות.

המלצה: מנסיון אישי המלון Colors of Ladadika מומלץ ביותר, הוא נמצא ממש בלב האזור, החדרים נוחים וגדולים יחסית, הצוות אדיב במיוחד, ושמח לעזור ולייעץ בכל שאלה אפשרית.

תמונה עם פצעים וחייל יווני, מאיה רובין

חיי לילה בסלוניקי

  • שכונת לדדיקה – כל השכונה היא למעשה מידרחוב גדול שמח ותוסס, ביום יש שפע של חנויות קטנות, מזכרות, בתי קפה ומסעדות. בערב נהיה קסום ממש, הכל פתוח, כל הסביבה שופעת הופעות מוסיקה, טברנות, ברים ומועדונים שאהובים על הקהל המקומי לא פחות מאשר על התיירים.

תוכלו לבחור לפי טעמכם בין מקומות תיירותיים למדי לבין כאלו שבהם תראו בעיקר מקומיים ולכן זו גם הזדמנות נהדרת להכיר מקרוב את האווירה המקומית, האוכל הנפלא וכמובן את האנשים שנראה ששמחת החיים מאפיינת אותם בכל שעה ומצב כמעט.

מסעדה סלוניקי, חיי לילה

מוקדי עניין נוספים בעיר

  • כנסיה בסלוניקישייט על ספינת פירטים: מומלץ לקחת שייט על אחת מהספינות שיוצאות מהרציף שליד המגדל הלבן. השייט הוא בחינם ואתם רק תצטרכו להזמין משקה במהלך השייט. השייט עובר לאורך העיר ומספק נקודת מבט יפה ופסטורלית על העיר מהים.
  • למי שישי יותר זמן, יש כמה חברו שמציעות הפלגות ארוכות יותר שכוללות טיולי שטח ועצירות באיים וחופים שכנים.
  • שווקים – לא לוותר על השווקים שבמרכז העיר. שוק מודיאנו – Modiano Market הוא המרכזי שבהם, אך יש עוד מספר שווקים שמספקים חוויה אוטנטית וצבעונית. כדאי לקנות בשווקים: מזכרות, עבודות עץ, זיתים, בקבוקי משקה ועוד.
  • קניות – רחוב Tsimiski שיוצא מכיכר אריסטוטלס הוא הרחוב הראשי יש בו חנויות מותגים מוכרים ומקומיים ובנוסף תוכלו למצוא מספר קניונים באזור שדה התעופה. שעות הפתיחה של החנויות בסלוניקי מצומצמות מאשר ברוב ערי אירופה ובמרכז העיר כמעט הכל סגור ביום ראשון.
  • בילוי ברים מסעדות ובתי קפה – פזורים בכל העיר אבל בעיקר מתרכזים בכמה מקומות עיקריים: הלדדיקה (Ladadika), הטיילת רח' ניקוס (Nikos), בצידו הצפוני של רח' Ionis Dragoumi בין Egnatia ל- Tsimiski יש עוד מתחם של מקומות בילוי מסעדות וברים.
  • המוזיאון היהודי The Jewish History Museum. ביקור במוזיאון מומלץ במיוחד בגלל החשיבות ההיסטורית של האוכלוסיה היהודית בעיר, שהיו קרוב לחצי מהתושבים לפני מלחמת העולם.
  • המוזיאון הארכיאולוגי Archeological museum
  • אתרים מומלצים נוספים: ביניהם הפרלמנט המוקדוני, שער גלריוס Arch of Galerius והאתר ארכיאולוגי הצמוד אליו, כנסיית אייה סופיה Aghia Sofia, אין ספק שככל שתטיילו בעיר תמצאו הרבה אתרים ארכאולוגיים וכנסיות בארכיטקטורה ועיצוב מיוחדים.
  • על תרבות הקפה בסלוניקי וביוון, המלצות על בתי קפה.

זהו שלט בסלוניקי שמפרט בקצרה את ההיסטוריה העשירה והדי נוראית של העיר:
סלוניקי שרדה 3 מלחמות, גירוש והחלפת אוכלוסיה, השמדה של 95% מהאוכלוסיה היהודית, שליט רודן אחד, שריפה כוללת אחת, רעידת אדמה של 6.6 בסולם ריכטר, תקופה טובה וומשבר כלכלי – וכל זה רק ב-100 השנים האחרונות!
ועדיין העיר חזקה ומתפתחת!

פרטים על ההיסטוריה של סלוניקי

מה בין סלוניקי למקדוניה?

בזמן הטיול בעיר תיתקלו בהרבה אזכורים של מקדוניה, כמו הפרלמנט המקדוני, המוזיאון המקדוני ועוד. אז מה זה בעצם? אתונה היא בירת יוון ואילו סלוניקי היא בירת חבל מקדוניה שהינו חלק מצפון יוון. אלכסנדר הגדול (שנקרא גם אלכסנדר ממוקדון) הוא יליד חבל מוקדון וגאווה גדולה ליוון עד עצם היום הזה.

בשנת 1991 התפרקה יוגוסלביה לשלוש מדינות נפרדות. אחת מהן היא מדינה שכנה ליוון מצפון, שביקשה להיקרא מוקדון או מקדוניה. היוונים ובמיוחד תושבי הצפון לא היו מוכנים לוותר על המורשת של אלכסנדר מוקדון ולכן קם על כך וויכוח שנמשך שנים רבות במועצת האיחוד האירופאי.

בסופו של דבר ואחרי בחינת חלופות רבות, רק ב- 2018 הוחלט (וחלק מהיוונים עדיין מרגישים שזה בעייתי מבחינתם) על השם שיהיה מקובל גם על ממשלת יוון וגם על המדינה החדשה יחסית, "הרפובליקה של מקדוניה הצפונית", שם שמאפשר ליוונים, ובמיוחד לתושבי סלוניקי וצפון יוון לטעון לבעלות היסטורית על מוצאו של אלכסנדר מוקדון.

 

שלט שנמצא במעלית של מלון Colors of Ladadakia, שמפרט את תכולת המעלית המותרת מבחינת המשקל:
4 בני אדם שהם שווים במשקלם ל:
10,000 שוטים אוזו = 4285 כוכבי ים = 2500 בננות = 1667 בוגאטות = 750 כריות = 545 גורי לברדור = 2 גורילות

שלט במעלית במלון בסלוניקי

 

לסיכום חווית האתגר האישי

ברור שלא אמליץ לאף אחד לוותר על בריאות או כושר ולהיפצע, אבל התקופה שעברתי לימדה אותי דברים רבים. מצד אחד הגישה שלי לאנשים עם מוגבלויות השתנתה והבנתי מניסיון אישי עד כמה זה עושה הרגשה טובה כשהאנשים שמסביב מבינים, מתחשבים ומציעים עזרה.

כמו שפעם שמעתי עיוור שאמר – אם ראיתם אותי עומד על לפני חצית כביש, אני לא רוצה שתתפסו אותי ומשכו אותי לצד השני. אבל אשמח מאוד אם מישהו ייגש אלי ויציע עזרה.

חברות בטיול ליוון

מצד שני, שמשמעותי לא פחות, היה מדהים להרגיש את החום והאכפתיות של כל האנשים שבאו והציעו עזרה, בכל מקום שהגעתי אליו. בשדה התעופה, ברחוב, בתור ואפילו במסיבה.

אחת החוויות החזקות היתה לחזות בסיפוק והאושר דווקא של אלו שהגישו את העזרה, וגם את הלקח הזה אני מתכוונת ליישם בעתיד, ולא אשכח שלעזור למי שצריך מביא תועלת וסיפוק לשני הצדדים!

אי אפשר להגיד שהיה שווה את זה אבל כמעט.

פלטת אוכל יווני, יוצאים מהקופסא

** בכוונה לא פירטתי בכתבה שעות כניסה ועלויות כי דברים אלו משתנים, ותמיד מומלץ להיכנס לאתר של המקום עצמו ולבדוק מראש.

ולסיום יש גם אנטי המלצה – פריטור. קום

הזמנו מראש סיור בעיר דרך האתר freetour. בניגוד לתזכורות שהתקבלו באופן סדיר עד ליום הסיור עצמו, אף מדריך לא הגיע לפגוש אותנו במקום ובשעה שנקבעו. חיכינו ביחד עם תיירים נוספים למדריך שלא הגיע בלי הודעה שתסביר לנו מה קרה.

רק אחרי כמה ימים ואימיילים (כשכבר חזרנו לארץ) שלחו פריטור תשובה שאין להם שום אחריות וספק (שלא ציינו את שמו) הוא שאשם, לא נמסרה סיבה או מידע כלשהוא לגבי אותו מפעיל. אבל יחד עם זאת ביקשו שנדרג אותם לטובה. שימו לב!

עוד כתבות בבלוג "יוצאים מהקופסא"

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות