מהם היתרונות לילד שגדל עם כלב בבית?

כשיש ילד קטן בבית, או כשמחכים לתינוק, מה יקרה עם הכלב שיש או הכלב שרציתם לאמץ אבל ביתיים דחיתם את הפרוייקט? קודם ילד או קודם כלב? או שבכלל עדיף לחכות שיגדל קצת? – יוצאים מהקופסא עם טיפים לחיים!

אחרי שתקראו את הרשימה (החלקית) של היתרונות לילד, ולכם כמשפחה, תבינו שאין מה להתלבט. ומה עם הכלב? – הוא ירווח משפחה ואהבה אבל קחו בחשבון שתינוק לא יוציא אותו לטיול.

רשימת יתרונות לילד\ה שגדלים עם כלב בבית:

הכתבה מתייחסת בעיקר לכלב בבית, אבל נכונה בחלק גדול מהמקרים גם לחיות מחמד אחרות, חתולים, ארנבים, וחיות אחרות. כלב וחתול הינם היום לייף סטייל – סגנון חיים, יוצאים מהקופסא עם טיפים לחיים.

👶 שיפור הביטחון העצמי

ילד שמרגיש אחריות עיקרית לכלב, או כל חית מחמד שהיא, מקבל תחושת ביטחון עצמי גבוהה יותר. עקב ההצלחה לבצע מטלות יומיומיות כגון להוציא את הכלב לטיול בשעות קבועות, לתת מזון ומים לחיה, ילדים מרגישים תחושת הישג וגאווה אישית על הטיפול.

הערה: חשוב יחד עם זאת להבהיר לילד שהאחריות היא לא בלעדית עליו, הוא יקבל תמיכה ועזרה ולא להטיל עליו יותר ממה שהוא מסוגל להבין ולבצע. את המשימות יש להעביר באופן הדרגתי, אחרת גם הכלב או חית המחמד יסבלו ומעבר לכך, הילד יישאר עם תחושת כישלון, אשמה וחוסר ביטחון.

ילדה עם פודל לבן ענק

🐶 נטילת אחריות אישית ואמפטיה

ילד שמוציא את הכלב לטיול, מאכיל ומשחק איתו, מפתח מתוך האינטראקציה תחושת אמפטיה, דאגה ואחריות אישית. הכלב מחזיר המון אהבה ושמחת חיים וזקוק להרבה סבלנות, תשומת לב ויחס.

בעצם השהיה בחברתו בני האדם לומדים להיות אמפטיים, לומדים דרכי תקשורת שאינה מילולית והבנה.

🐾 הבנת משמעות העמידה בזמנים

כלב יודע מה הוא צריך ומתי וצריך לספק את הצרכים שלו בזמנים קבועים. אם לא מטיילים איתו כשהוא צריך, הוא ינבח וישרוט את הדלת, או יעשה את הצרכים בבית והבית יסריח. אם לא יקבל אוכל ומים יהיה צמא ורעב. אם א ננקה את הארגז של החתול הוא יסריח, ודגים בלי אוכל ימותו.

קל יחסית להבין את המשמעות והצורך של עמידה בזמנים ומה קורה כאשר לא עומדים בכך, המשמעות של סיבה ותוצאה, תחוש השיג מביצוע המשימה בהצלחה ומנגד כלב שמח ומרוצה.

👶 הבנת חשיבות המשמעת

חשוב ללמד את הכלב מהם חוקי הבית, מה מותר לעשות ומה אסור. כאשר הילד מלמד את הכלב, ושם לב למצבים ופעולות מותרים ואסורים, הוא מבין שגם לו יש חוקים.

כדי שהכלב יבין, צריך לתגמל אותו בצורה חיובית על דברים טובים ונכונים שהוא עושה. חשוב להתייחס אליו בצורה רגישה ולהיות סבלני כדי שהוא יבין מה רוצים ממנו.

לכלב יש שפה משלו, וחשוב שמבוגר יסביר ויראה איך אפשר להבין את השפה של הכלב. יש להקפיד שהאימון יהיה עקבי ולא יבלבל את הכלב בהוראות סותרות.

ילדה מקריאה סיפור לכלב ישן

פנסיון ביתי לכלבים בשרון

🐾 הכלב משפר את הריכוז ואפילו עוזר בלימודים

בשלב לימודי הקריאה הסוד הוא להתאמן כמה שיותר, עדיף בקול רם.

הרבה פעמים ילדים מעדיפים להקריא סיפור לכלב. הם מרגישים יותר ביטחון כי לכלב יש אינסוף סבלנות, הוא ימשיך להקשיב גם לאורך זמן מבלי לשפוט ולתקן ולא יגיד מה לקרוא וכמה. ההקראה בקול רם תתרום לשיפור שתף הדיבור, הקנית הרגלי קריאה, והבנת טקסטים.

גם כשמתחילים ללמוד שפה זרה, אנגלית, או מתכוננים למבחן, אפשר לחזור על החומר ולהסביר אותו לכלב או החתול ועצם החזרה וההסבר עוזרים להבין ולזכור טוב יותר.

👶 התמודדות עם מצבי סטרס

ליטוף והתכרבלות עם כלב תורמים לתחושת רוגע וביטחון עקב שחרור הורמונים חיוביים בגוף.

גם במצבים של לחץ או כעס, הכלב יכול לשפר את ההרגשה, להרגיע וליצור הקלה בפן הפיזי והרגשי.

ילדים נוהגים לפנות לכלב שלהם כשהם נמצאים במצבים של לחץ, עצב, כעס או חוסר ביטחון כדי שהכלב יקל עליהם. האהבה והתמיכה שבני האדם מקבלים מהכלב בכל תנאי, תורמים לתחושה טובה ורגועה יותר. מחקרים הראו שילדים במשפחות עם כלב יותר רגועים ומתמודדים בצורה טובה יותר עם מצבי לחץ קיצון.

🐶 תועלת בריאותית וחיסונית

מתוך מחקרים רבים שנערכו בסביבות שונות עולה שילדים שחיו בסביבה של בעלי חיים וכלבים בפרט פיתחו מערכת חיסונית חזקה יותר ולכן סבלו גם כילדים וגם כמבוגרים מפחות בעיות בריאותיות.

למשל: אונ' גטבורג ערכה מחקר שהושלם לאחרונה בנושא הסיכוי לפתח אסטמה. המחקר מצא כי הסיכון לפתח את המחלה עולה ב- 50% אצל אנשים שגדלו ללא בעלי חיים בכלל לעומת אלו שנהגו להתכרבל עם בוקי ופיצי בילדותם.

כל בעל חיים בסביבה הקרובה, מקטין את הסיכוי של הילד לסבול ממחלות אלרגיות בגיל מאוחר יותר בכ־20%.

מסקנה: כדי להימצא ברמת סיכון הנמוכה ביותר למחלות הקשורות למערכת החיסונית, אלרגיה או אסתמה, צריך התינוק בשנתו הראשונה לחיים לבלות בסביבה של 5-6 בעלי חיים.

👶 הרגלי פעילות ספורטיבית וכושר

טיול עם כלב יהיה יותר מהנה לכל המשתתפים אם הוא יכלול גם ריצה ומשחק. בכל מקרה הכלב צריך לטייל כמה פעמים ביום, הטיול מהווה ניתוק מהמסכים, יציאה לאויר הפתוח, החלפת אוירה והליכה משותפת.

כאשר הכלב רץ ונהנה, הילד מבין באופן עקיף שזה טוב לבריאותו של הכלב וכנראה גם לבריאותו שלו. כך מתפתח הרגל של יציאה מהבית והנאה מפעילות פיזית וספורט.

 

אז אם עדיין אין לכם כלב – טיפ לחיים – תמיד עדיף לאמץ מלקנות!

 

עוד כתבות בבלוג "יוצאים מהקופסא"

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות