מה גורם לנו להתמכר לצפיה בסדרות לצד חיות המחמד שלנו?

** אם אנחנו נוהגים לצפות בסדרות ביחד עם הכלב או החתול, האם זה הופך גם אותם למכורים? מתי כלבים וחתולים צופים בטלויזיה?

במחקר שערכו בארה"ב ובבלגיה על הרגלי השינה של בני 18-25, מצא כי 81% מהמשתתפים בסקר הגדירו את עצמם כצופי בינג'. בין היתר גילו שהרגלי הצפיה פוגעים באיכות השינה של הרבה מהנשאלים.

אז מה זה בעצם צפית בינג'?  "צפית בינג'", לפי ויקיפדיה:

"צפיית בינג' או בולמוס צפייה, זהו מושג המתאר נוהג שהפך לנפוץ בשנות האלפיים, של צפייה בסדרות טלוויזיה במשכי זמן ארוכים, ברצף, על פי רוב בסדרה ספציפית. "צפיית בינג'" הפכה לנפוצה יותר ויותר לאור התרחבותם של שירותי צפייה על פי דרישה, בחברות לוויין וכבלים, או חברות טלוויזיה באינטרנט.

לא מעט צופים דיווחו כי האפשרות לצפייה מרוכזת גורמת להם להתמכרות של ממש, ולקושי להתנתקות מהמסך."

בענקית הסדרות, נטפליקס, יש שיגידו שנושאת לפחות חלקית באחריות לתופעה, החליטו לבדוק את הנושא לעומק. מסתבר שלא רק שכלבים הם צופים פעילים אלא שאפילו ל- 30% מהחיות שמתלוות לבעליהן בעת הבינג'ינג, יש פרופיל מיוחד בנטפליקס המשמש לצפיה משותפת.

כלב רואה כלב בטלויזיה

אז יצאנו לבדוק – מה הם הרגלי הצפייה של חיות המחמד?

השאלה הראשונה היא – מה הופך את הכלב, החתול, הציפור או הארנב לשותף מתאים כל כך?

  • כי הכי כיף להתכרבל על הספה לצד מישהו פרוותי וחמים. הוא מעניק הרגשה נעימה ומוגנת ואף פעם לא מנסה להשתלט על השלט. הוא לא ירצה לעבור ערוץ או לראות פתאום תכנית אחרת.
  • הם עוזרים לנו ברגעי מתח ולחץ. מחקרים הוכיחו שנוכחות הכלב או חיית מחמד אחרת מרגיעה אותנו והמגע שלהם גורם לשחרור הורמונים חיוביים.
  • הוא לא שותף שיפוטי. הכלב כנראה לא יבקר את הטעם האומנותי שלנו ולא יתלונן שאנחנו מבלים יותר מידי זמן מול המסך במקום לעשות דברים אחרים.
  • אין לו בעיה שננשנש תוך כדי הצפיה ללא הפסקה (אם נשתף אותו כמובן), אם נדבר איתן על מה שקורה בפרק והוא יקבל את דעתנו ללא שום ויכוח. כ-22% מהצופים נוהגים לדבר עם הכלב או החתול במהלך הצפיה.
  • הרגשת שיתוף והקלת בדידות. ישיבה ממושכת מול המסך עשויה להיות פעילות מנותקת מהסביבה ולעיתים רצופה בנשנושי ג'נק פוד ותחושת בדידות, אלא אם כן יש לכם שותף כיפי לחלוק איתו את החוויה.
  • הם לא מפריעים לנו שרגע מותח. ישנם בני אדם שפשוט לא מסוגלים לשמור על שקט בזמן שקורה משהו מרתק? אבל אם השותף הוא הכלב או החתול, הוא לעולם לא ישאל מי הבנאדם שכרגע נכנס לחדר או מה קרה בפרק הקודם ולא יעיר הערה בדיוק באמצע המתח.
  • הוא יגרום לכם לקום מידי פעם. הכלב צריך לצאת לטיול ובכלל ירצה לזוז ממקום למקום, וזה כולל את הבעלים שלו. וכך הוא ימנע ממך לשבת ללא תזוזה מול המסך לאורך כל היום ולהיות "בטטת כורסה" מושלמת.
  • השותף הפרוותי לא ירמה, לא יפיץ ספוילרים ולא יצפה בפרק מהסדרה לבד ולפני הזמן.
  • הורדת מפלס הפחד. אם בא לכם סדרה ממש מפחידה, הכלב יהיה שם כדי להרגיע, לתת ליקוק מנחם ואפילו לנבוח על הזומבי הרצחני במידת הצורך. מהסקר עולה שכשליש ממשתתפים פנו לחיה לתמיכה וניחומים בזמן סצנות מפחידות או עצובות.

חלק גדול מאוד מהצופים הקבועים בסדרות ציינו שהם נהנים מהצפיה יחד עם חיית המחמד שלהם אפילו יותר מאשר עם שותף אנושי. השותפים המועדפים הם לרוב כלב או חתול, או שניהם, וגם ציפורים או ארנבים יכולים להתאים.

ילדה צופה בסדרה, חתול ישן עליה

פנסיון לכלבים בשרון

על חתולים – עכברים ובני אדם

שמו לב, לחיות המחמד יש גם דרישות –

  • רובם ימשיכו לשבת לצדכם לאורך זמן רק אם תספקו להם תנאים מתאימים ונוחים. יותר משליש (37%) מהנשאלים סיפרו שנאלצו לעבור למקום שהיה יותר נח לשותף הפרוותי.
  • גם השותף רוצה לנשנש – 22% “שיחדו” את החיה בחטיף כדי שישארו לצידם לאורך זמן.
  • לפעמים צריך להתחשב גם בטעם שלהם. חלק מבעלי החיים הביאו רצון משלהם לגבי התכנים שהם מעוניינים, או לא מעוניינים, לצפות בהם – 12% הפסיקו צפיה בסדרה אחרי שהחיה עשתה רושם שאינה מעוניינת בה. ייתכן שהבעיה לא היתה בתוכן אלא בצלילים המלווים או במצב רוח שהסדרה השרתה על הבעלים.

**רוצים להתנדב ולעזור לבעלי החיים? – אתר חדש עלה לאוויר כדי לעזור למצוא התנדבויות בהתאמה אישית – להתנדב בלב**

האם בעלי חיים שונים מעדיפים סדרות שונות?

או שבעצם  – האם לבעלי חיות שונות יש טעם שונה בסדרות אותן הם מעדיפים?

  • כלבים מעדיפים במיוחד סדרות אקשן כמו נרקוס או דרדוויל.
  • חתולים ובעליהם אוהבים לצפות במדע בדיוני כמו מראה שחורה וסטאר טרק.
  • ציפורים מעדיפים קומדיות למשל שחור הוא הכתום החדש.
  • ומה משותף לכולם? כולם אוהבים את הסדרות הפופולריות במיוחד – דברים מוזרים, בית הקלפים וכו'.

כלב וחתול בבית אחד

הסקר שראינו בוצע בעיקר בארה"ב. מה מעניין את החיות אצלנו בישראל?

כפי הנראה בעלי חיות המחמד בארץ מתייחסים יותר בסקפטיות לגבי העניין האמיתי שהחיות מגלות המחמד במה שקורה על המסך וחושבים שהם יותר נהנים מעצם השהיה עם הבעלים והחוויה המשותפת.

וזה מה שאמרו לי –

ירדן שנוהגת לצפות יחד עם הכלב לארס: לדעתי הכלב בכלל לא מסתכל ולא משנה לו אפילו אם הטלויזיה בכלל פועלת. הוא סתם נהנה להתכרבל. יותר כיף לי לצפות ביחד איתו כי הוא מתכרבל איתי.

אלה, שצופה בסדרות ביחד עם החתולה בזוקה: ברור שיותר כיף לצפות איתה, זה כיף כי היא רגועה ומתפנקת. גם נח לה וגם ככה היא מרגישה חלק מהמשפחה. בזוקה לא באמת מסתכלת במה שקורה בטלויזיה, היא לא ממש מתעניינת וגם אם יש מוסיקה של סרט מתח או קול נפץ – זה לא מעורר את תשומת ליבה. היא באה להיות עם כולם כי כולם יושבים בסלון. בנוסף כולנו יושבים לאורך זמן ללא תנועה והיא עוברת מאחד לשני ומקבלת פינוקים מכולם. אבל כשיש חתול על המסך היא מגלה התעניינות!

רותם ש., ששתי הכלבות שלו ממוקמות אסטרטגית מול המסך: בלה הרועה, לפעמים צופה בנשיונל גיאוגרפיק, ואת סול הפיטבולית לא מעניים כלום חוץ מאוכל.

שני כלבי בית צופים בסדרה

מירלה, מאלפת כלבים ומגדלת את הכלבה צ'ילי והחתול סקוטי: יש לי כלב וחתול, העיניין במה שקורה על המסך תלוי באופי הכלב. רוב הכלבים ממש לא מתעניינים, אבל יש כלבים שמזהים וכן רוצים לראות ברגע שיש שם כלב או בעל חיים אחר. יש כלבים שנובחים חזרה כאשר הם שומעים נביחות. חתולים אוהבים להתכרבל ומתעניינים במיוחד ב"שומר מסך" כפי שהיה פעם, משהו שהם יכולים לעקוב אחריו מקרוב, עדיף תוך כדי ישיבה על המקלדת החמימה.

חתול מסתכל על מחשב נייד

מה אומר המדע? מה כלב וחתול רואים על המסך ומה הם מבינים?

מחקרים מראים שיכולת הראיה של כלבים וחתולים שונה מזו של בני האדם – חתולים הם חיות לילה וקליטת הצבעים שלהם שונה מאוד משלנו. ואילו הכלבים יראו צבע אדום כסוג של לבן וגם צבעים נוספים בצורה אחרת. גם היכולת שלהם לקלוט תנועה שונה.

בני אדם רואים תנועה רציפה כבר בקצב שבו התמונה מתחלפת של כ-20 פעמים לשניה ואילו כלבים יראו אפילו 60 תמונות – פריימים (קצב של טלויזיה) כרצף של תמונות שמתחלפות בזו אחר זו. רק בטלוויזיה מהדור החדש ביותר, שבה התמונות מתחלפות בקצב של מעל 90 פריימים לשניה הכלבים יראו בתור סרט שזז. אצל ציפורים יכולת ההבחנה עוד יותר גבוהה והם יראו אפילו סרט HD בקצב של 96 פריים\שניה כרצף של תמונות מהבהבות.

הבדל נוסף הוא שלכלבים יש יכולת קשב נמוכה שאינה נשמרת לאורך זמן. לכן רק כשהסרט עוסק בנושאים האהובים עליהם כמו כדורי תניס מעופפים או כלבים וחתולים, חלקם עשויים להישאר מרותקים למסך לאורך זמן רב יותר.

חתול וילדה צופים בטלויזיה

חתולים רואים סרטים לעיתים רחוקות, אבל הם אוהבים מסכים, בעיקר כאלה שהם יכולים ממש להיצמד אליהם, רצוי גם ליהנות מחום המקלדת ולעקוב באופן פעיל בעזרת כף היד אחרי דברים שזזים על המסך, במיוחד אחרי דברים ממוקדים ובולטים בצבעם. חלק מהחתולים מסוגלים לזהות מתי חתול אחר מופיע על המסך.

טיפים ועצות : אם אתם רוצים להשאיר לטובת הכלב ערוץ כלבים פעיל בטלויזיה, בתקווה שזה יקל עליו את ההישארות לבד בבית, כדאי מאוד שהמסך יהיה בגובה העיניים של הכלב, כלומר על הרצפה או מולו אם הוא נוהג לבלות על ספה.

עם זאת, ממחקר שבוצע בחו"ל עולה שגורים שגדלו בכלביה וראו מידי יום במשך שבועיים סרטוני וידאו של סביבה לא מוכרת, היו יותר רגועים כשנחשפו בסופו של דבר לגירויים וסביבה חדשה מאשר גורים שלא ראו סרטונים כאלו.

רוצים להשמיע להם מוסיקה? כלבים לרוב יעדיפו רגאיי ורוק רך. חלק מהחתולים אוהבים מוסיקה קלאסית.

 

מקורות חיצוניים:

נתוני הצפיה שמוזכרים בכתבה נלקחו מסקר שבו השתתפו בו מעל 50,000 בוגרים צופי Netflix מ-27 מדינות. המאמר המלא פורסם ב- netflix media center
https://media.netflix.com/en/press-releases/netflix-woof-bingeing-is-for-the-dogs-and-cats

 

עוד כתבות בבלוג "יוצאים מהקופסא"

 

שומרים על קשר!
קבלו עדכון על כתבות חדשות